Benzyna

Z Encyklopedia Nowoczesnego Survivalu
Wersja z dnia 22:39, 21 wrz 2019 autorstwa Admin (dyskusja | edycje)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Benzyna jest ropopochodnym paliwem wykorzystywanym przede wszystkim do napędu pojazdów (w silnikach z zapłonem iskrowym), ale także jako paliwo dla:

Alternatywy dla benzyny[edytuj]

Alteratywą dla benzyny w sytuacjach kryzysowych mogą być różnego rodzaju alkohole, w szczególności alkohol etylowy i metanol. Użycie tych paliw w silnikach wymaga jednak zmiany składu mieszanki paliwowo-powietrznej i bez modyfikacji w silniku najpewniej nie będzie możliwe.

Silniki z zapłonem iskrowym mogą też być przerabiane do wykorzystania paliw gazowych: LPG - propanu-butanu i gazu ziemnego. W awaryjnych sytuacjach w czasach II Wojny Światowej powszechnie stosowano napęd na gaz generatorowy (tzw. gaz drzewny).

Przechowywanie benzyny[edytuj]

Brak jest rzetelnych polskich źródeł informacji na temat możliwości przechowywania benzyny silnikowej na długi okres jako zapasu na trudne czasy. Źródła amerykańskie zalecają dodawanie do tego paliwa stabilizatorów, w celu zmniejszenia tempa starzenia się benzyny.

W związku z powyższym, polecamy następującą procedurę przechowywania zapasu benzyny, która zapewni jej gotowość do użycia:

  1. kupujemy 12 kanistry na paliwo o wybranej pojemności (5-20 l),
  2. na każdym z nich malujemy markerem lub farbą liczbę od 1 do 12,
  3. w danym miesiącu napełniamy jeden kanister o określonym numerze (w lutym 2, w październiku 10 itd),
  4. po roku napełniania mamy gotowy zapas w ilości np. 12×5 = 60 l,
  5. co miesiąc jeden kanister przelewamy do baku i uzupełniamy świeżym paliwem.

Ze względów praktycznych (np. łatwości magazynowania paliwa, łatwości transportu do i ze stacji paliw) zalecamy kupować kanistry o pojemności nie większej, niż 20 litrów. Jeśli potrzebujesz zapas większy, niż 240 litrów (12×20), kup dwa lub trzy komplety kanistrów.

Przechowywanie większych ilości paliw we własnym zakresie jest niestety naruszeniem przepisów przeciwpożarowych.

Okres przydatności benzyny do użycia[edytuj]

Benzyna przechowywana w szczelnym zbiorniku (kanistrze) będzie nadawać się do użycia przez okres co najmniej 12 miesięcy[1]. Termin ten obowiązuje także w przypadku benzyn z dodatkiem etanolu w ilości nieprzekraczającej 10% (w tej chwili na rynku mamy domieszki ok. 5% etanolu[2]).

W przypadku, gdy kanister jest nieszczelny, będzie zdatna do użycia przez 6 miesięcy (w przypadku przechowywania w temperaturach nie przekraczających 20°C) lub 3 miesiące (w przypadku temperatur nie przekraczających 30°C).

Przechowywanie benzyny w baku pojazdu (maszyny)[edytuj]

BP podaje[1] poniższe wytyczne w zakresie przechowywania benzyny w nieużywanym pojeździe (maszynie):

  • okres przydatności benzyny przechowywanej w zbiorniku paliwa pojazdu/maszyny wynosi 1 miesiąc,
  • można ten okres przedłużyć dolewając 1/3 świeżego paliwa, co przywróci część odparowanych w tym okresie, lżejszych frakcji benzyny (ta metoda może jednak nie być wystarczająca w przypadku pojazdów wykorzystywanych tylko sporadycznie),
  • zbiornik paliwa powinien być przynajmniej w połowie pełny, aby paliwo nie pochłaniało wilgoci z powietrza,
  • dodawać do paliwa przeciwutleniacze, deaktywatory metali i inhibitory korozji, lub kupować paliwo już posiadające w składzie te domieszki (np. BP Ultimate),
  • wykorzystywać gorące świece zapłonowe w celu usuwania osadów z niedopalonego węgla.

Inne dane podaje źródło [3]:

Z przeprowadzonych badań i informacji źródłowych wynika, że dla eliminacji negatywnych skutków starzenia należy wymieniać okresowo: − w zbiornikach pojazdów paliwo (benzynę co 3-4 lata, olej napędowy co 4-5 lat);

Źródła[edytuj]

  1. 1,0 1,1 Fact Sheet, publikacja w serwisie bp.com, dostęp w dn. 20.06.2019 r.
  2. Nowe oznaczenia na stacjach, czyli ile biopaliwa w paliwie?, artykuł Krzysztofa Lisa opublikowany 03.07.2019 r. w serwisie drewnozamiastbenzyny.pl, dostęp w dn. 20.06.2019 r.
  3. J. Szumniak, K. Szcześniak: Wpływ warunków eksploatacji pojazdów wojskowych na zmianę własności materiałów eksploatacyjnych, Zeszyty Naukowe WSOWL, nr 4 (158) 2010