Benzyna: Różnice pomiędzy wersjami
(Utworzył nową stronę „'''Benzyna''' jest ropopochodnym paliwem wykorzystywanym przede wszystkim do napędu samochodów (w silnikach z zapłonem iskrowym), ale także jako paliwo dla: * [[tur...”) |
|||
(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | '''Benzyna''' jest ropopochodnym paliwem wykorzystywanym przede wszystkim do napędu | + | '''Benzyna''' jest ropopochodnym paliwem wykorzystywanym przede wszystkim do napędu pojazdów (w silnikach z zapłonem iskrowym), ale także jako paliwo dla: |
* [[turystyczna kuchenka benzynowa|kuchenek turystycznych]], | * [[turystyczna kuchenka benzynowa|kuchenek turystycznych]], | ||
* [[agregat prądotwórczy|agregatów prądotwórczych]]. | * [[agregat prądotwórczy|agregatów prądotwórczych]]. | ||
− | + | =Alternatywy dla benzyny= | |
Alteratywą dla benzyny w sytuacjach kryzysowych mogą być różnego rodzaju alkohole, w szczególności [[etanol|alkohol etylowy]] i [[metanol]]. Użycie tych paliw w silnikach wymaga jednak zmiany składu mieszanki paliwowo-powietrznej i bez modyfikacji w silniku najpewniej nie będzie możliwe. | Alteratywą dla benzyny w sytuacjach kryzysowych mogą być różnego rodzaju alkohole, w szczególności [[etanol|alkohol etylowy]] i [[metanol]]. Użycie tych paliw w silnikach wymaga jednak zmiany składu mieszanki paliwowo-powietrznej i bez modyfikacji w silniku najpewniej nie będzie możliwe. | ||
Linia 9: | Linia 9: | ||
Silniki z zapłonem iskrowym mogą też być przerabiane do wykorzystania paliw gazowych: [[LPG|LPG - propanu-butanu]] i [[gaz ziemny|gazu ziemnego]]. W awaryjnych sytuacjach w czasach II Wojny Światowej powszechnie stosowano napęd na gaz generatorowy (tzw. [[gaz drzewny]]). | Silniki z zapłonem iskrowym mogą też być przerabiane do wykorzystania paliw gazowych: [[LPG|LPG - propanu-butanu]] i [[gaz ziemny|gazu ziemnego]]. W awaryjnych sytuacjach w czasach II Wojny Światowej powszechnie stosowano napęd na gaz generatorowy (tzw. [[gaz drzewny]]). | ||
− | + | =Przechowywanie benzyny= | |
Brak jest rzetelnych polskich źródeł informacji na temat możliwości przechowywania benzyny silnikowej na długi okres jako zapasu na trudne czasy. Źródła amerykańskie zalecają dodawanie do tego paliwa stabilizatorów, w celu zmniejszenia tempa starzenia się benzyny. | Brak jest rzetelnych polskich źródeł informacji na temat możliwości przechowywania benzyny silnikowej na długi okres jako zapasu na trudne czasy. Źródła amerykańskie zalecają dodawanie do tego paliwa stabilizatorów, w celu zmniejszenia tempa starzenia się benzyny. | ||
Linia 23: | Linia 23: | ||
Przechowywanie większych ilości paliw we własnym zakresie jest niestety naruszeniem przepisów przeciwpożarowych. | Przechowywanie większych ilości paliw we własnym zakresie jest niestety naruszeniem przepisów przeciwpożarowych. | ||
+ | |||
+ | ==Okres przydatności benzyny do użycia== | ||
+ | |||
+ | Benzyna przechowywana w szczelnym zbiorniku (kanistrze) będzie nadawać się do użycia przez okres co najmniej 12 miesięcy<ref name="bpfactsheet">''Fact Sheet'', publikacja w serwisie [https://www.bp.com/content/dam/bp-country/en_au/products-services/fuels/opal-fuel/Opal-factsheet-storagehandling.pdf ''bp.com''], dostęp w dn. 20.06.2019 r.</ref>. Termin ten obowiązuje także w przypadku benzyn z dodatkiem etanolu w ilości nieprzekraczającej 10% (w tej chwili na rynku mamy domieszki ok. 5% etanolu<ref name="drewnozamiastbenzynyileetanolu">''Nowe oznaczenia na stacjach, czyli ile biopaliwa w paliwie?'', artykuł Krzysztofa Lisa opublikowany 03.07.2019 r. w serwisie [http://www.drewnozamiastbenzyny.pl/nowe-oznaczenia-na-stacjach-czyli-ile-biopaliwa-w-paliwie/ ''drewnozamiastbenzyny.pl''], dostęp w dn. 20.06.2019 r.</ref>). | ||
+ | |||
+ | W przypadku, gdy kanister jest nieszczelny, będzie zdatna do użycia przez 6 miesięcy (w przypadku przechowywania w temperaturach nie przekraczających 20°C) lub 3 miesiące (w przypadku temperatur nie przekraczających 30°C). | ||
+ | |||
+ | ==Przechowywanie benzyny w baku pojazdu (maszyny)== | ||
+ | |||
+ | BP podaje<ref name="bpfactsheet" /> poniższe wytyczne w zakresie przechowywania benzyny w nieużywanym pojeździe (maszynie): | ||
+ | |||
+ | * okres przydatności benzyny przechowywanej w zbiorniku paliwa pojazdu/maszyny wynosi 1 miesiąc, | ||
+ | * można ten okres przedłużyć dolewając 1/3 świeżego paliwa, co przywróci część odparowanych w tym okresie, lżejszych frakcji benzyny (ta metoda może jednak nie być wystarczająca w przypadku pojazdów wykorzystywanych tylko sporadycznie), | ||
+ | * zbiornik paliwa powinien być przynajmniej w połowie pełny, aby paliwo nie pochłaniało wilgoci z powietrza, | ||
+ | * dodawać do paliwa przeciwutleniacze, deaktywatory metali i inhibitory korozji, lub kupować paliwo już posiadające w składzie te domieszki (np. BP Ultimate), | ||
+ | * wykorzystywać ''gorące'' świece zapłonowe w celu usuwania osadów z niedopalonego węgla. | ||
+ | |||
+ | Inne dane podaje źródło <ref name="wwepw">J. Szumniak, K. Szcześniak: ''Wpływ warunków eksploatacji pojazdów wojskowych na zmianę własności materiałów eksploatacyjnych'', Zeszyty Naukowe WSOWL, nr 4 (158) 2010</ref>: | ||
+ | <blockquote>Z przeprowadzonych badań i informacji źródłowych wynika, że dla eliminacji negatywnych skutków starzenia należy wymieniać okresowo: | ||
+ | − w zbiornikach pojazdów paliwo (benzynę co 3-4 lata, olej napędowy co 4-5 lat);</blockquote> | ||
+ | |||
+ | =Źródła= | ||
+ | <references /> | ||
+ | |||
+ | [[Kategoria:Paliwa]] |
Aktualna wersja na dzień 22:39, 21 wrz 2019
Benzyna jest ropopochodnym paliwem wykorzystywanym przede wszystkim do napędu pojazdów (w silnikach z zapłonem iskrowym), ale także jako paliwo dla:
Spis treści
Alternatywy dla benzyny[edytuj]
Alteratywą dla benzyny w sytuacjach kryzysowych mogą być różnego rodzaju alkohole, w szczególności alkohol etylowy i metanol. Użycie tych paliw w silnikach wymaga jednak zmiany składu mieszanki paliwowo-powietrznej i bez modyfikacji w silniku najpewniej nie będzie możliwe.
Silniki z zapłonem iskrowym mogą też być przerabiane do wykorzystania paliw gazowych: LPG - propanu-butanu i gazu ziemnego. W awaryjnych sytuacjach w czasach II Wojny Światowej powszechnie stosowano napęd na gaz generatorowy (tzw. gaz drzewny).
Przechowywanie benzyny[edytuj]
Brak jest rzetelnych polskich źródeł informacji na temat możliwości przechowywania benzyny silnikowej na długi okres jako zapasu na trudne czasy. Źródła amerykańskie zalecają dodawanie do tego paliwa stabilizatorów, w celu zmniejszenia tempa starzenia się benzyny.
W związku z powyższym, polecamy następującą procedurę przechowywania zapasu benzyny, która zapewni jej gotowość do użycia:
- kupujemy 12 kanistry na paliwo o wybranej pojemności (5-20 l),
- na każdym z nich malujemy markerem lub farbą liczbę od 1 do 12,
- w danym miesiącu napełniamy jeden kanister o określonym numerze (w lutym 2, w październiku 10 itd),
- po roku napełniania mamy gotowy zapas w ilości np. 12×5 = 60 l,
- co miesiąc jeden kanister przelewamy do baku i uzupełniamy świeżym paliwem.
Ze względów praktycznych (np. łatwości magazynowania paliwa, łatwości transportu do i ze stacji paliw) zalecamy kupować kanistry o pojemności nie większej, niż 20 litrów. Jeśli potrzebujesz zapas większy, niż 240 litrów (12×20), kup dwa lub trzy komplety kanistrów.
Przechowywanie większych ilości paliw we własnym zakresie jest niestety naruszeniem przepisów przeciwpożarowych.
Okres przydatności benzyny do użycia[edytuj]
Benzyna przechowywana w szczelnym zbiorniku (kanistrze) będzie nadawać się do użycia przez okres co najmniej 12 miesięcy[1]. Termin ten obowiązuje także w przypadku benzyn z dodatkiem etanolu w ilości nieprzekraczającej 10% (w tej chwili na rynku mamy domieszki ok. 5% etanolu[2]).
W przypadku, gdy kanister jest nieszczelny, będzie zdatna do użycia przez 6 miesięcy (w przypadku przechowywania w temperaturach nie przekraczających 20°C) lub 3 miesiące (w przypadku temperatur nie przekraczających 30°C).
Przechowywanie benzyny w baku pojazdu (maszyny)[edytuj]
BP podaje[1] poniższe wytyczne w zakresie przechowywania benzyny w nieużywanym pojeździe (maszynie):
- okres przydatności benzyny przechowywanej w zbiorniku paliwa pojazdu/maszyny wynosi 1 miesiąc,
- można ten okres przedłużyć dolewając 1/3 świeżego paliwa, co przywróci część odparowanych w tym okresie, lżejszych frakcji benzyny (ta metoda może jednak nie być wystarczająca w przypadku pojazdów wykorzystywanych tylko sporadycznie),
- zbiornik paliwa powinien być przynajmniej w połowie pełny, aby paliwo nie pochłaniało wilgoci z powietrza,
- dodawać do paliwa przeciwutleniacze, deaktywatory metali i inhibitory korozji, lub kupować paliwo już posiadające w składzie te domieszki (np. BP Ultimate),
- wykorzystywać gorące świece zapłonowe w celu usuwania osadów z niedopalonego węgla.
Inne dane podaje źródło [3]:
Z przeprowadzonych badań i informacji źródłowych wynika, że dla eliminacji negatywnych skutków starzenia należy wymieniać okresowo: − w zbiornikach pojazdów paliwo (benzynę co 3-4 lata, olej napędowy co 4-5 lat);
Źródła[edytuj]
- ↑ 1,0 1,1 Fact Sheet, publikacja w serwisie bp.com, dostęp w dn. 20.06.2019 r.
- ↑ Nowe oznaczenia na stacjach, czyli ile biopaliwa w paliwie?, artykuł Krzysztofa Lisa opublikowany 03.07.2019 r. w serwisie drewnozamiastbenzyny.pl, dostęp w dn. 20.06.2019 r.
- ↑ J. Szumniak, K. Szcześniak: Wpływ warunków eksploatacji pojazdów wojskowych na zmianę własności materiałów eksploatacyjnych, Zeszyty Naukowe WSOWL, nr 4 (158) 2010